تهدید‌های فضای مجازی در سایه کم شدن روابط خانوادگی

دنیای کار و فناوری بهارستان(حرفه و فن)

وبلاگ تحسین شده مسابقات وبلاگ نویسی فرهنگیان استان تهران

 

 

پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: زمانی که خانواده در این زمینه به ایفای نقش بپردازد و حریم‌های افراد را در استفاده از اینترنت مشخص کند و از سوی دیگر ؛ نهادهای تاثیرگذار در مقولات فرهنگی به بازی خود در این زمین ادامه دهند انجام اقدامات پلیسی برای پیشگیری مثمر ثمرتر خواهد بود.


شاید بیش از چند سال از عمر ورود اینترنت به صورت گسترده در بین خانواده‌های ایرانی نگذشته باشد اما این ارتباط و چگونگی تعامل با فضای مجازی حفره نجومی در محیط اجتماعی و روابط خانوادگی به وجود آورده که سر نخ آن را به راحتی می‌توان در اینترنت، لپ تاپ و ... می‌توان یافت.


شاید امروز فضای مجازی در صورتی که به صورت کارشناسی نشده مورد استفاده قرار گیرد به یکی از مهمترین چالش‌های اجتماعی مبدل شود که می‌تواند روابط آینده سازان اجتماعی را با آسیب جدی رو به رو سازد.


هم اکنون جوانان به یکی از پرپا قرصترین مشتریان فضای مجازی مبدل شده‌اند تا بیش از همه به دلیل کم شدن روابطشان با محیط خانوادگی در معرض تهدید قرار گرفته‌اند.
ورود به چت روم‌ها، وابسته شدن به ارتباطات مجازی و دل کندن از ارتباطات واقعی، دست مایه قرار گرفتن در برابر شبکه‌های اجتماعی همه از مهمترین تهدیداتی به حساب می‌آیند که تور خود را برای انجام اعمال مجرمانه برای جوانان پهن کرده است.
اگر نگاهی به آمار و ارقام و اخبار منتشر شده در زمینه كلاهبرداری‌های و فریب‌های اینترنتی که تماما در محیط واقعی رخ می‌دهد و سر منشاء از روابط مجازی دارند انداخته شود به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که تمام این فریب ها به دلیل کم شدن مکالمه در بین اعضای خانواده و پناه بردن جوانان به دیوارهایی است که فرد را وادار به نوشتن یادداشت‌هایی از امیال حاضر خود می‌کند.


اما در این بین نقش خانواده را نباید مورد فراموشی قرار داد چرا که اگر خانواده نوع استفاده از اینترنت را برای فرزندان خود تعریف و محدودیت‌های لازم را برای آنان ایجاد کند یقینا می‌توان بسیاری از چالش‌ها را از پیش روی کاربران جوان اینترنت از بین برد.
توجه به این نکته ضروری است زمانی که خانواده در این زمینه به ایفای نقش بپردازد و حریم‌های افراد را در استفاده از اینترنت مشخص کند و از سوی دیگر ؛ نهادهای تاثیرگذار در مقولات فرهنگی به بازی خود در این زمین ادامه دهند انجام اقدامات پلیسی برای پیشگیری مثمر ثمر تر خواهد بود .


محیط مجازی در كنار اقدام پلیسی نیازمند بسترسازی است لذا می‌طلبد وزارت ارشاد، خانوادها، وزارت آموزش و پرورش و رسانه‌ها در این زمینه وارد شنود تا جوانان به این نکته اطلاع پیدا کنند که کم شدن روابط اجتماعی هجمه‌ها و تهدیدهای بسیاری را برای آنان فراهم خواهد کرد.

 

منبع : پلیس فتا



javahermarket

[ شنبه 21 بهمن 1391برچسب:,

] [ 11:57 ] [ جلال محبی ]

[ ]